Om bloggen

Denne blog er dedikeret til mine, indtil videre, to rejser til Vietnam: Den foerste i perioden 5. februar til 5. maj 2011 (med en maaned i Kathmandu forinden fra 5. janaur til 5. februar 2011) og den anden fra 25. juli til 25. august 2012.
Mit fokus vil vaere paa mine personlige oplevelser i moedet med den vietnamesiske kultur og de mennesker jeg moeder hernede. Der vil ogsaa vaere lagt vaegt paa det arbejde jeg foretog, i samarbejde med Mellemfolkeligt Samvirke, i forbindelse med mit foerste ophold i Vietnam.

fredag den 7. januar 2011

Kaotiske Kathmandu

Naar man dytter af hinanden i Danmark, er det for det meste fordi andre i trafikken bryder trafikkens regler. I Kathmandu dytter man for at folk ikke skal komme til skade. Gaar man nedad en gade, vil man konstant hoere biler og motorcykler der dytter og ofte af een selv, hvis man er intetanende dansker, der ikke kender til Kathmandu's trafik. Men naar man hoerer dyttet er det bare med at traekke ind til siden, for i naeste oejeblik suser enten sidespejlet paa en bil eller motorcykel lige forbi dig, med indtil 5 centimeters mellemrum.
Der er intet der ikke kan lade sig goere i Kathmandu's trafik. Da vi koerte fra lufthavnen til vores opholdssted, kom vi ind paa en smal vej, hvor kun 1 bil kunne koere ad gangen. Eller saadan havde det i hvert fald vaeret i Danmark. For da en modkoerende bil kom koerende imod os, begyndte hverken vor chauffoer eller modkoerende at bakke. Nej, de koerte ligesaa stille mod hinande og sneg sig lige forbi hinanden. Et held at sidespejlet i vores bil var haevet over modkoerendes, ellers havde vores chauffoer vaeret det fattigere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar